close
القصص

قصة ماتت فرحتي من زوجي وحماتي

حماتي وجوزي دخلو غرفة العمليات وانا بولد
مصطفي⁦يارب ولد يارب ولد يارب ولد:
أم مصطفي :طبعا ولد بأذن الله
(الدكتور يخرج من غرفة العمليات)­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­
مصطفى بقلق:دكتور طمني جابت إيه

الدكتور:دا بدل ما تقولي عاملة إيه علي
العموم جتلك بنت زي القمر
‏مصطفي بصدمه : إيه … بنت
‏ام مصطفي: أنا قولتلك أن وشها مش وش أولاد

‏وتزعلش ياحبيبي بكره تحمل تاني وتجبلك الولد اللي نفسك فيه بس المرة الجاية بقي لو ماجبش الولد هنرمها ف الشارع هي وبناتها محناش نقصين قرف
‏الممرضة :لو سمحت المدام فاقت لو عاوزين تدخلولها­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­

‏مصطفي بحزن: يالا يا ماما تعالي ندخلها
‏مها بفرحة : مصطفي مبروك علينا ياحبيبي بص شوف بنتنا حلوة إزاي مصطفي مالك أنت باصص في الأرض ليه أنت مش فرحان مصط…..

‏أم مصطفي مقاطعة:هيفرح علي إيه يا حسرة بقالكم سنتين متجوزين وحفي من الجري بيكي علي الدكاتره علشان تحملي وفي الاخر ههه جيبالو بنت

مقالات ذات صلة


‏مصطفي:كفاية يا ماما – ألف سلامة عليكي يا مها يالا يا ماما علشان نروح

‏مها: إيه…… هتروح وتسيبنا أنا وبنتك هنا
‏مصطفي:لما لدكتور يكتبلك الخروج بكرا هاجي أخدكم
‏مها والدموع علي خدها :دا أنت حتي مبصتش علي بنتك
‏ يا ماما‏___________________?

‏مها إنهارت من العياط :يارب أنا مليش غيرك يارب مليش غيرك أهلي سبوني لوحدي من بعد الحادثة اللي عملوها و هما ريحيين المصيف كانو عاوزين يخدوني بس أنا كنت تعبانة من الحمل ومقدرتش أروح معاهم ليه ياربي مخدتنش معاهم ليه……. ­ ­

فجأة حست بإيد بتطبطب عليها !
‏بتبص لقيت راجل بس كانت أول مرة تشوفه شكلو غريب بس وسيم جداً و بيبتسملها
‏مها : أنت مين وهنا من أمتي
‏الراجل: أنا سمعت عياطك وجيت أواسيكي

‏مها: بس أنا أول مرة أشو…..
كما حصل ‏الرجل مقاطعا :هشششش لازم ترتاحي دلوقت هديكي حنقة تهديكي شوية
__________________?
منار :مها مها فوقي مها … كل دا نوم
مها بلفهة:مناااار حبيبتي أنتي جيتي من السفر أمتي متعرفيش أنا كنت محتاجلك قد إيه
منار :علشان تعرفي إن صحبتك حاسة بيكي وأول ما وصلتني رسالتك جتلك علي طول

مها:رسالة إيه أنا مبعتلكيش حاجة
منار: أهي يابنت­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ .
مضمون الرسالة “منار أنا محتاجلك قوي جوزي وحماتي سبوني وأنا لسة والدة سبوني أنا وبنتي ومشيو معرفش حد غيرك الجألو من بعد ما أهلي كلهم ماتوا ف الحادثة و عمتو أماني سفرت لندن مليش حد غيرك أرجوكي أنا محتجالك قوي مها ”
منار :وكمان بعتيلي عنوان المستشفى
مها :لاء أنا مبعتش الرسالة دي حتي تلفوني أهو معليهوش حاجه خالص شوفي مافيش حاجه قولتلك
منار :أنتي أعصابك تعبانة ماعلينا
مها :لاء أنا مش مجنونة مانتي شفتي التليفون

خلاص يابنتي متكبريش الموضوع…… ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ .
مها: إستني إستني الراجل …الراجل اللي كان هنا كان هنا ف نفس الوقت اللي اتبعتت فيه الرسالة ممكن يكون هو اللي بعتها طب هو عرف أنك صحبتي منين وعرف إزاي إن أهلي ماتوا وطنط أماني سفرت وعرف إزاي كل اللي حصل معايا ..
منار :لا حول ولا قوة إلا بالله البنت إتجننت

مها:بس بقا بطلي أنتي مش مصدقاني ليه والله أنا بتكلم بجد دا حتي إداني حنة مهدئة
منار :طب أهدي واحكيلي اللي حصل من الأول
مها: أنا مصطفي كنا بنموت ف بعض لحد ما عرف إن الجنين بنت ومعملتو هو ومامته إتغيرت معايا ……….
وبدأت تحكيلها كل الصعاب اللي مرت بيها?
“الباب بيخبط ” منار : أاادخل

الممرضه :لو سمحتو عاوزين الطفلة نعملها شوية فحوصات علشان هتخرجو النهارده
منار :حاضر هجبهالك­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ .
مشيت منار لحد السرير بتاع البيبي اللي كان مغطي
منار:اااااهه مها فين البنت مافيش أي طفل ف السرير
مها:إااايييه بتقولي إيه ب..بنتي بنتي فين

جريت مها زى المجنونة وهيا بتصرخ بنتي فين وتسأل كل اللي بتقابله قصادها فضلت مها تصرخ وتعيط والمستشفى إتقلبت ومافيش أي أثر للبنت
مدير المستشفى: إحنا لازم نسيطر علي الموضوع دا لازم يكون فيه حل ف أقرب فرصة علشان سمعة المستشفى متنزلش الأرض “بعد تفكير ومناقشات كتير”
مدير المستشفي : إحنا مش عندنا حالتين وفاة النهارد؟
الدكاتره:اه بس دا هيفيدنا بإيه
المدير : إحنا هنقول للأم إنها لما كانت نايمة الممرضين خدو البنت يعملولها الفحوصات واكتشفو إن البنت عندها مرض خطير وماتت وكانوا هيخلوصو الإجراءات ويقولولها الخبر علشان مكنش فيه حد معاها يقلولو علشان يقوم بالاجراءات اللازم­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­الدكتور: إزاي أكيد شافتها وعارفة شكلها
المدير: حتي لو شافتها ملحقتش تحفظ ملامحها وكمان هي كانت تعبانة فأكيد مركزه قوي يعني وكمان ممكن نتصرف ونخليها متشوفهاش ياللا بسرعة نفذو الخطة

الدكتور :طيب وأهل البنت المتوفية
المدير :كفاية أسأله بقا أنا هتصرف ياللا معندناش وقت
مهابعياط وصريخ:منار أنا عاوزة بنتي شوفيلي بنتي فين
منار بصوت عالي: إحنا عاوزين نقابل المدير فين المدير هنا الممرضة :اتفضلو معايا

المدير:أمري يافندم حضراتكم عندكم أي مشكلة
“حكو الموضوع للمدير وهو حكالهم اللي خططلو هو والدكاتره ”
مها بفزع :لاااااااااء بنتي اااااااه يابنتي اااااااااه
منار ودموعها مالية وشها :حضرتك ممكن نشوف البنت
المدير: اتفضلي معايا بس ممتها مينفعش تشوفها وهي بالحالة دي منار:طبعاً

______________________________?
مها :أااالو مصطفي أاالو بنتنا ماتت يامصطفي بنتنا ماتت

لمتابعة القصة اضغط على الرقم 2 في السطر التالي 👇👇

أم مصطفي:مصطفي نايم
مها:طنط بنتي ماتت ياطنط قولي لمصطفي يجي علشان الإجراءات وعلشان يدفنها
أم مصطفي بشماته: والله ماتت البقاء لله يا حبيبتي بس إحنا مش هنيجي ولا هنروح إحنا أصلا مكناش عاوزينها وشوفي لها أي مدفن ادفنيها فيه اه وكمان مترجعيش هنا تاني إحنا مش عاوزين نشوف وشك النحس دا تاني وابني هيبعتلك ورقتك وهجوزو بنت أختي علشان تجبلو الولد…
مها: أاالو أاالو أاالو اااااه ااااااه ياربي صبرني ياربي اااااااه

منار: أهدي أهدي يا حبيبتي ربنا يرحمها ويصبرك كلمتي باباها هيجي يستلمها
مها:ااااااه مصطفي طلقني يامنار طلقنييي علشان جبتلو بنت دا حتي ممرضيش يرد عليا ومامته اللي ردت عليااااااااااا

منار:مهااا…مهااا ردي عليا مهااا دكتور يادكتور الحقنا يادكتور مها أغمي عليها مهاااا…..
منار:هاا طمني يادكتور
الدكتور :جالها إنهيار عصبي بس متقلقيش اديتها شوية مهدئات بس للأسف “مش هتقدر تفوق قبل بكره ”
ودي كانت حركة مقصودة من الدكتور علشان يداري الموضوع زي ما خطط هو والدكتور
الدكتور يكمل كلامه:فيه حد من أهلها يستلم الطفلة أو حضرتك اللي هتستلميها

منار بذهول :هه لاء دا أنا حتي معرفش المدافن بتاعت أهلها وببابا مرضيش يجي يستلمها
الدكتور :تمام حضرتك هتمضي لنا علي إقرار واحنا هندفنها ف المدافن الخيرية تبع المستشفى
منار:تمام حاضر
“وبكدا تكون تمت خططهم ”
منار : حمدالله على سلامتك يا مها عاملة إيه دلوقتي ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­
مهابتعب: بنتي…..

مها مقاطعة:هششش متتعبيش نفسك دفنها في المدافن الخيرية ولما تشدي حيلك هنروح نقرالها الفاتحه الصبح إن شاء الله ياحبيبتي بس أنت ارتاحي دلوقت
مها بحزن :بنتي اتدفنت ف المدافن الخيرية طيب أنا عاوزة ارحلها عاوزة أروح دلوقت
منار: إحنا بالليل وأنتي لسه تعبانة

مها بعياط :لاء أنا عاوزة أروح دلوقت قولتلك
منار:طيب أهدي أنا هنادي علي حد يروح معانا علشان يعرفنا مكنها
منار ومعاها الدكتور :يالا تعالي­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­
مها :سبوني مع بنتي شوية لوحدنا

لمتابعة القصة اضغط على الرقم 3 في السطر التالي 👇👇

منار : أنا والدكتور هنستناكي بره ولو إحتجتي أي حاجة نادي عليا ومتتحركيش ف المكان لوحدك علشان الضلمه أول ما تخلصي نادي عليا وأنا هجي علي طول
مها ودمعها مالية وشها :بتسبيني ليه وبباكي كمان سبني وأهلي كمان سبوني بابا وماما وأخواتي الأربعة ليه مخدتونيش معاكم سيبيني ليه ف الدنيا الوحشة دي سبتوني اتعذب لوحدي ليه يارب خدي يارب
مها وقعت عينها علي نور جاي من بعيد وكل شوية يقرب
مها بصوت خافت :منار…. أنتي …..منار

وبدأت تدور علي تليفونها علشان تنور بيه والنور بيقرب اكتر بتدور بسرعة وهو يقرب منها اكتر
مها مرعوبة:منار مناااار
لقيت التليفون ونورت ف وشه وشافت قدامها الراجل اللي جالها المستشفى بس المرة دي مكنش لوحده وهنا كانت الصدمة
وفجأة مها شافت قصادها الراجل اللي كانت شفتو في المستشفى اللي هي كانت أول مرة تشوفه ومن يومها اختفي بس كان شايل حاجة علي راعه
مها بخوف: أنت مين وعرفت إني هنا إزاي وعرفت الكلام اللي بعتو ل منار في الرسالة دا إزاي وايه اللي أنت شايلو دا ومن يومها مشفتكش تاني ليه وأنت…..

الراجل الغامض بمقاطعة:هششش وحدة وحدة وأنا هفهمك كل حاجة بس ف الأول قومي معايا وامسحي دموعك دي
منار:علي فين أنا معرفكش علشان أروح معاك ومنار مستنياني بره
الراجل:إحنا مش هنتأخر ومتخفيش مني أنا مش هأذيكي ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ .
مها قامت ومشيت مع الراجل لحد ما وصلو لبيت مهجور والبيت كان ف حته مقطوعة مها كانت خايفة جداً بس كان فضولها اكتر كنت عاوزة تعرف مين دا بس للأسف كانت تعبانة قوي وماشية بالعافية متنسوش إنها لسه والدة امبارح واتعرضت لشد عصبي كبير وصلو لحد البيت ومها وقعت من طولها
الراجل الغامض:مهاا … مها فوقي

مها بفزع: أناا فين أاانت جبتني هنااا ليه أنت عرفت إسمي إزاي أنت منين

لمتابعة القصة اضغط على الرقم 3 في السطر التالي 👇👇

الراجل جري ووقف عند الباب وقالها :متخفيش لو عاوزاني أمشي همشي
مها بدأت تطمن :لاء خليك بس قولي إيه حكايتك ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ .
الراجل: أحب أعرفك بنفسي أنا عادل وعندي ٢٧سنة
مها:دا نفس سنني

عادل : أنا عارف عنك كل حاجة عارف كل تفاصيل حياتك
مها: إزاي
عادل: أنا كنت زميل ليكي من أيام الإعدادية وأنا بحبك أنتي كل حياتي
مها باضطراب: أنت بتقول إيه أنا ست متجوزة ….قصدي كنت متجوزة ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ .
والدموع ملت عينيها
عادل: أرجوكي متعيطيش دموعك بتحرق قلبي . مسحت مها دموعها وقالتلو :كمل ……
عادل: أرجوكي متعيطيش دموعك بتحرق قلبي
مسحت مها دموعها وقالتلو :كمل

عادل:كنت بحبك بجنون وكنت بخاف أتكلم معاكي أحسن حد يشوفنا ويفهم غلط كنت براقبك من بعيد وكنت عارف كل تحركاتك حتي لما كنتي بتروحي المصيف مع أهلك كنت بروح وراكي وكنت مسنتي الوقت المناسب اللي اجي أطلب إيدك بس حصلت حادثة فظيعة شقلبت حياتي أخر مرة كنا ف المصيف كنت مقرر إني أول مارجع هروح أطلب إيدك ولما نزلت ووصلت لحد بيتنا لقيت صويت ولما وناس كتير ودخان والمطافي والدنيا مقلوبة الناس بيقولولي البقاء لله كنت هتجنن

عادل بيعيط ومها كمان بتسمع وهي بتعيط

عادل يكمل: لقيت قصادي البواب إيه اللي بيحصل يا عمي حسين فين أهلي هما مش جوه صح
حسين البواب: البقاء لله يابني أنا كنت نايم بره علي البوابة علشان عارفك راجع النهارده وفجأة سمعت صوت صويت حاولت أدخل معرفتش النار كانت جامدة ومليه المكان جريت واتصلت علي المطافي والناس اتلمت بس للأسف فات الأوان والعيلة كلها كانت جوه مسنتينك علشان يحتفلو بعيد ميلادك شد حيلك يابني

عادل: أنا انهرت ودخلت المستشفى وفضلت ف المستشفى أربع شهور ولما خرجت عرفت أنك اتخطبتي وهتتجوزي كمان شهر
فقدت الأمل في كل شئ ورحت لأونكل جمال ساعدني

سفرت وكملت تعليمي وبقيت دكتور قد الدنيا وعرفت وأنا هناك حادثة أهلك ولما رجعت فضلت أسأل عليكي لحد ماعرفت أنك في المستشفى بتولدي رحت وشفت هناك اتنين تقريباً جوزك ومامتو وكانوا بيتكلمو عنك كلام متخلف وبيقولو إنك لو جبتي بنت هيرموكي أنت و هي في الشارع .­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­
وستحملتش وكنت هتهور عليهم بس مسكت نفسي لحد ماولدتي ووقفت عند الباب وسمعت كل حوارهم معاكي ولما شفتك بتعيطي مستحملتش وجريت عليكي أواسيكي ولما نمتي جتلك رسالة علي التليفون تقريباً من جوزك بيقولك أنتي طالق مسحتها خوفت تشوفيها وأنتي تعبانة يحصلك حاجة ورحت دفعت مصاريف المستشفى وأنا راجع شفت حاجة غريبة جداً

خلتني أعمل حاجة أنا آسف بجد إني عملت كدا بس ياريت تسمحيني
مها بتعاطف:ياااااه أنت عملت علشاني كل دا كل دا علشاني أنا …. أنا اللي اتجوزت مصطفي وفي الاخر عمل فيا كدا ايوه إحنا مخدناش بعض عن حب واتجوزنا جواز صالونات و فترة الخطوبة مكنتش طويلة بس كان كويس في الأول ومامتو كنت بعتبرها ماما وفي الاخر يعملو كدا حسبي الله ونعم الوكيل ربنا ينتقم منهم موتو فرحتي منهم لله ماتت فرحتي بسببهم
مها بدأت تبكي وتقول :اااااه يابنتي موتي ليه وسبتيني

لمتابعة القصة اضغط على الرقم 4 في السطر التالي 👇👇

عادل:مها متعيطيش أرجوكي ربنا يعينك علي صدمتك فيهم وأنا هقف جنبك ومش هسيبك أما من نحيت بنتك فيه حاجة عاوز اقولك عليها الحاجة اللي أنا كنت شايلها دي تبقي..
طلع صوت من الاوضة التانية يقطع كلام عادل:واااااااء واااااااء واااااااء
مها:دا صوت طفل هو فيه حد هنا غيرنا بدأت تدور وتمشي ورا الصوت
وفجأة لقيت ……

طلع صوت من الاوضة التانية يقطع كلام عادل:واااااااء واااااااء واااااااء
مها:دا صوت طفل هو فيه حد هنا غيرنا بدأت تدور وتمشي ورا الصوت
وفجأة لقيت طفلة صغيرة شالتها وحست أنها بنتها رجعت ل عادل. مها:مين دا
عادل بتورتر :دي ي ددي دي
مها:دي مين مالك ماتتكلم

عادل:دي بنتك يا مها دي بنتك
مها:بنتي ….بنتي وبدأت تحضن فيها وتعيط جامد وكملت كلامها:بس إزاي أمال مين اللي مااتت
حكالها عادل علي خطة المدير
مها : يعني بنتي مماتتش بس جات هنا إزاي

عادل :بعد ما دفعت المصاريف وأنا راجع لقيت فيه وحده لابسه نقاب وكانت بتحاول تخنق بنتك فداخلت الاوضة بحجة إني هاخد البت أعملها شوية فحوصات والست قلتلي أنها عمتها وكانت بتطمن عليها بس مصدقتها ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­
وخفت عليها وجبتها هنا سامحيني بس أنا خفت عليها أحسن الست ترجع وتموتها سامحي أرجوكي سامحيني
مها : يعني أنت السبب ف كل اللي حصلي
عادل: أنا خفت عليكم سامحيني أنا بحبك ومحبتش حد غيرك ومقدرش أعيش من غيرك
وسمعو صوت بينادي مهااااا مهااا

مها:دي منار أنا همشي شكراً جداً علي مساعدتك ليا أنا ممنون الك بحياتي
طلعت مها وهي شايلة بنتها وكانت مبسوطة زي ماتكون اتولدت من جديد
منار: أنت كنتي فين خضتيني عليكي وايه البيت المهجور دا وجبتي الطفل دا منين
مها:يالا بس نشوف حته نبات فيها وأنا هحكيلك كل حاجة­

راحو علي بنسيون وخدو اوضة ومها حكت علي منار علي كل اللي حصل معاها
منار:معقول بيحبك كل الحب دا يااااه دى ولا قصة ألف ليلة وليلة بس صح قوليلي هتعملي إيه مع مصطفي
مها:هششش أنا مش عاوزة أسمع إسمه تاني أنا مش عاوزة منهم حاجة ربنا هيجبلي حقي منهم وأنا من بكرا هدور علي شغل وأنتي هتقعدي معايا لحد ما بنتي ليلى تكبر شوية­ ­ ­ ­

منار:ربنا يوفقك يارب بس حبيب القلب دا شكلو إيه ها ها قولي ومش المفروض دا دوره هو فين بقي
مها بكسوف :بس بقا بصي هو طويل جامد وبشرتو بيضة وشعرو طويل ووسيم جدا وبعدين دا بقي دكتور وتعليم عالي وأنا زى مانتي عارفة محلتيش اللضي لسه هيشيل همي أنا وبنتي كمان ربنا يعينه علي اللي هو فيه
منار:اوووووه قلبك بدأ يحن وألا إيه يا جميل علي العموم هو مش هيقدر يستغني عنك وأنا متأكدة من كدا­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ .
الباب خبط
منار:مش قولتلك ههههههههه
مها :بطلي لماضة بقا وروحي افتحي الباب
منار بتفح الباب

مها بإحراج:عادل أنت لسه بتراقبني
عادل:تتجوزيني
مها:منار أنت مش هتعملينا شاى إلا إيه
عادل بقولك:تتجوزيني متغيريش الموضوع تتجوزينى
منار:طبعا موافق
مها بكسوف:منار اسكتي

عادل بصوت :عالي ياناس ياللي هنا اسمعوني كلكم
مها وخدودها حمرا:فيه إيه أنت هتلم الناس علينا يا مجنون
عادل بعد ما الناس اتلمت : ياجماعة أنا بحب مها ومقدرش أعيش من غيرها وبوعدها قدامكم كلكم إني هحطها هي وبناتها ف عنيا لو وافقت أنا هخطبها وهجهز بيت أهلي لحد ماعدتها تخلص ونتجوز ونعيش فيه
عادل?:تقبلي تتجوزيني

لمتابعة القصة اضغط على الرقم 5 في السطر التالي 👇👇

مها بكسوف هزت دماغها
منار: لولولولولولولوي
وبعد كام شهر اتجوزو ومنار كانت بتزورهم من وقت للتاني حملت مها وجابت ولد وسموه أحمد وكانو عايشين في منتهي السعادة

أما مصطفي بعد فتره اتجوز بنت خالتو وبعدها تعب والدكتور قالو إنه مش هيقدر يخلف تاني ومامتو لما سمعت طبت ساكته ماتت من حزنها علي ابنها اللي مكنش معاها غيرو ومرات مصطفي مرمتتو ف المحاكم وخدت كل اللي وراه واللي قدامو واطلقت منو

“والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته”
ياريت ناخد عبرة من القصة أننا لازم نرضي بقضاء ربنا ومافيش حاجة إسمها بنت وولد كلو نعمة من عند ربنا واللي بيتبتر علي النعمة بتزول من وشه واللي بيظلم حد حقه مبيضعش أبدا الظالم بياخد جزائه في الدنيا والآخرة.

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

زر الذهاب إلى الأعلى